خواندن این فایل برای آگاهی از قوانین مسابقه لازم است. شما میتوانید نسخه pdf قوانین را از این لینک + دریافت کنید.

 

معرفی

 

این مسابقه برنامه نویسی از طرف انجمن‌های علمی مهندسی کامپیوتر و علوم کامپیوتر برگزار می‌شود. ما سعی کردیم تا این مسابقات را هر چه بیشتر به استانداردهای جهانی آن یعنی icpc نزدیک کنیم. امیدواریم این مسابقه راهی برای افزایش انگیزه دانشجویان برای مطالعات دروسی مثل ساختمان داده، طراحی الگوریتم و برنامه‌نویسی باشد. این قوانین بر اساس مسابقات ادوار گذشته و همچنین مسابقات بین المللی ICPC نوشته شده است.

 

 

مسابقه مقدماتی

 

اگر تعداد تیم‌های ثبت‌نامی بیش از ظرفیت محل برگزاری مسابقه باشد، یک مسابقه به صورت آنلاین و با سوالات استاندارد و قوانین مسابقه اصلی در تاریخ چهارشنبه ۱۳ دی ۱۴۰۲ ساعت ۹:۳۰ شب به مدت یک ساعت برگزار می‌شود.

برگزاری یا عدم برگزاری این مسابقه بعد از اتمام زمان ثبت نام (۲۳:۵۹ سه شنبه ۱۲ دی ۱۴۰۲) اعلام می‌شود. در صورت برگزاری تیم‌های راه‌یافته به مسابقه اصلی اعلام خواهند شد.

 

 

مکان و زمان مسابقه

 

مسابقه در مرکز رشد دانشگاه حکیم سبزواری برگزار خواهد شد. این مسابقه در تاریخ پنجشنبه ۱۴ دی ۱۴۰۲ ساعت ۹ صبح آغاز می‌شود. حضور تمامی تیم‌ها نیم ساعت قبل از مسابقه اجباریست و در صورت تاخیر تخلف در نظر گرفته می‌شود.

 

 

محیط مسابقه

 

  • مسابقه به صورت تیمی برگزار می‌شود. هر تیم شامل ۱ تا ۳ عضو می‌باشد. در هنگام ثبت نام نفر اول به عنوان نماینده آن تیم در نظر گرفته می‌شود.
  • هر تیم باید یک ایمیل به برگزارکنندگان بدهد. این ایمیل تنها ایمیل مجاز برای ارسال جواب‌ها برای تیم خواهد بود.
  • هر تیم می‌بایست یک لپ‌تاپ به محل مسابقه بیاورند. اگر تیمی لپ‌تاپ نداشت باید ۲۴ ساعت قبل از شروع مسابقه به اطلاع برگزارکنندگان برساند.
  • ورود بیش از یک لپ‌تاپ برای هر تیم به مسابقه ممنوع می‌باشد.
  • در طول مسابقه موبایل شرکت‌کنندگان باید در حالت خاموش قرار داشته باشد.
  • استفاده از هرگونه دستیار هوش مصنوعی (مانند chat gpt و google bard و ...) غیر مجاز است و تنها صفحه مجاز در مرورگر صفحه ایمیل برای ارتباط با تیم داوری و ارسال پاسخ خواهد بود. هر گونه تخطی از این قانون باعث ثبت تخلف برای تیم متخلف و حذف تیم از مسابقه خواهد شد.
  • هر گونه ارتباطی چه با شرکت‌کنندگان تیم‌های دیگر و چه با افراد خارج از مسابقه غیر مجاز خواهد بود.
  • ناظر میتواند هر لحظه که شک کرد سیستم را بررسی کند.
  • مدت زمان مسابقه ۳ ساعت و تعداد سوالات ۷ سوال می‌باشد. تیم اجرایی این اختیار را دارند که در صورت بروز مشکلات پیش‌بینی نشده، طول مسابقه را تغییر دهند. در صورت تغییر مدت زمان مسابقه، تمام تلاش خواهد شد تا به موقع و یکسان به شرکت کنندگان اطلاع داده شود.
  • ممکن است یک تیم توسط تیم اجرایی مسابقه به دلیل هر فعالیتی که مسابقه را به خطر می‌اندازد، رد صلاحیت شود، مانند هر فعالیتی که ممکن است آگاهانه یا ناآگاهانه بر تیم دیگری تاثیر منفی بگذارد یا رفتار نامناسب.

 

 

داوری و امتیازدهی

 

تیم‌ها باید جواب‌های خود را در قالب کدهای سی پلاس پلاس یا پایتون با فرمت مشخص شده به ایمیل اعلام شده در حین مسابقه بفرستند. (ممکن است نحوه ارسال جواب‌ها دستخوش تغییر شوند که قبل از شروع مسابقه به اطلاع شرکت‌کننده‌ها خواهد رسید)

تیمی برنده است که بیشترین تعداد سوال را به درستی پاسخ دهد. اگر تعداد پاسخ‌های صحیح بین دو تیم برابر باشد، رتبه به زمان سپری شده در هر مرحله برای ارسال پاسخ درست به علاوهٔ بیست دقیقه برای هر پاسخ نادرست که قبل از هر سؤال حل شده ارسال شده، تعریف می‌شود.

به عنوان مثال شرایطی را برای دو تیم آبی و قرمز در نظر می‌گیریم. این دو تیم از نظر تعداد سؤالات حل شده با یک دیگر برابر هستند. تیم قرمز پاسخ‌های خود را برای سؤالات A و B به ترتیب در ۰۱:۰۰ و ۰۲:۴۵ پس از آغاز مسابقه ارسال کرده‌است. همچنین تیم قرمز یک پاسخ غلط برای سؤال C ارسال کرده‌است اما چون نتوانستند سؤال C را حل کنند این پاسخ غلط در نظر گرفته نمی‌شود. تیم آبی پاسخ‌های خود را برای سؤالات A و C در ۰۱:۲۰ و ۰۲:۰۰ پس از آغاز مسابقه ارسال کرده‌است. همچنین تیم آبی یک ارسال غلط برای سؤال C داشته‌است.نتیجه به این صورت ارزیابی می‌شود که تیم قرمز در مجموع ۰۱:۰۰+۰۲:۴۵=۳:۴۵ و تیم آبی در مجموع ۰۱:۲۰+۰۲:۰۰+۰۰:۲۰=۰۳:۴۰ زمان برای سؤالات صرف کرده‌اند. (زمان ها به ساعت) در نتیجه تیم آبی برنده است.

 

 

فرمت فایل برنامه

 

هر تیم آیدی ای بین ۰۱ تا ۹۹ دریافت خواهد کرد. سوالات از A تا G برچسب‌گذاری شده اند. هر تیم می‌بایست برای ارسال پاسخ، کد را در قالب زیر ذخیره کرده و با فرمت مشخص شده ارسال کند.

[ برچسب سوال ][ آیدی تیم ].[ پسوند فایل (باید یکی از پسوندهای مجاز باشد) ]

نکته: تنها پسوندهای مجاز برای فایل‌ها .cpp برای سی پلاس پلاس و .py برای پایتون می‌باشد.

برای مثال C04.py کد پاسخ به زبان پایتون سوال C تیم با آیدی ۰۴ خواهد بود.

 

 

ارسال ایمیل و پاسخ

 

ایمیل تنها باید با استفاده از آدرس ایمیل اعلام شده تیم ارسال گردد.

برای ارسال پاسخ در subject ایمیل هم همانند نام فایل باید ابتدا برچسب سوال و سپس آیدی تیم بیاید. مانند G13 که به معنی پاسخ سوال G برای تیم آیدی ۱۳ خواهد بود. در ایمیل تنها باید جواب پاسخ گفته شده که فایلی با فرمت مشخص شده است قرار داشته باشد. ارسال هر گونه کد به جز فرمت مشخص شده (مثلا به صورت متن ایمیل یا فرمت اشتباه) غیر مجاز است. همچنین هر پاسخ باید با یک ایمیل جداگانه ارسال شود.

اگر میخواهید درخواست تجدید نظر ارسال کنید در subject ایمیل عبارت «تجدید نظر» و سپس برچسب سوال و سپس آیدی تیم را همانند هنگام ارسال قرار داده و در متن ایمیل علت را شرح دهید. Subject نمونه مانند: «تجدید نظر A02»

اگر میخواهید یک تخلف را گزارش کنید در subject ایمیل عبارت «تخلف» را نوشته و در متن ایمیل شماره آیدی تیم خود و سپس شماره آیدی یا مشخصات افراد تیم متخلف را گزارش کرده و سپس به شرح تخلف بپردازید. مانند:

Subject: تخلف

Description:

تیم ۲۱

تیم آقای . . . در حال گرفتن ارتباط با شخصی خارج از مسابقه از طریق پیامرسان است.

 

 

شکایات، تجدید نظر و راه حل

 

در صورت مشاهده تخلف در طول مسابقه، اعضای تیم باید آن را به اطلاع مسئولین مسابقه برسانند تا در اسرع وقت اقدام شود. پس از پایان مسابقه و اعلام نتایج، تخلف‌ها نیز اعلام می‌شوند. نماینده تیم‌ها می‌توانند به شرح زیر شکایات یا درخواست تجدید نظر کنند:

  • نقض قوانین و ثبت تخلف
  • ابهام در سوالات
  • امتیازات و رتبه بندی
  • تجدید نظر در امتیاز منفی (تیم‌های متخلف)

تصمیمات داوران قطعی است. در صورت داشتن تخلف طی مسابقه، امتیاز منفی و تکرار آن باعث رد صلاحیت آن تیم میگردد.

 

 

تخلف ها

 

  • تاخیر در حضور در مسابقه
  • ارتباط برقرار کردن با تیم‌های دیگر یا اشخاص بیرون از مسابقه
  • بر هم زدن نظم مسابقه
  • اختلال و سنگ اندازی در کار تیم‌های دیگر
  • استفاده از زبان‌های برنامه‌نویسی دیگر به جز c++ و python
  • هر گونه فعالیتی که در روند مسابقه اختلال ایجاد کند
  • درخواست شکایات و تجدید نظر پی در پی و نابجا

 

 

سازمان

 

کمیته اجرایی به ریاست مدیر اجرایی، سیاست و قوانین کلی را برای برگزاری مسابقه را اجرا می‌کند. مدیر اجرایی مسئول تفسیر قوانین و تصمیم‌گیری در مورد موقعیت‌های پیش‌بینی نشده است. مسئولیت حمایت مالی، جمع آوری کمک‌های ملی، موافقت نامه‌های میزبانی، اطلاع رسانی و امور آماده‌سازی و ثبت نام برگزاری حضوری مسابقه نیز بر عهده ایشان است.

کمیته راهبری مسئول ایجاد قوانین، سیاست‌ها و دستورالعمل‌های مسابقه است. آن‌ها بر اجرای مسابقات نظارت می‌کنند، درخواست‌ها را حل و فصل می‌کنند، راه‌هایی را برای سهولت دسترسی بیشتر و جذاب‌تر کردن مسابقه برای شرکت‌کنندگان توصیه می‌کنند.

کمیته داوری مسئولیت بررسی و ارزیابی پاسخ‌ها و امتیاز دهی به تیم‌ها را دارد. علاوه بر آن، با کمک کمیته راهبردی، نظارت کامل و تصمیم گیری در مورد موارد انضباطی تیم‌ها را نیز بر عهده دارد.